torsdag 8 mars 2012

Sociala medier och källkritik

Sociala medier har skapat ett nätverk mellan människor som tidigare aldrig varit möjligt. Sista siffran jag har hört är att facebook har runt 750 miljoner aktiva medlemmar. Detta skapar självklart många positiva fördelar. Människor kan sprida budskap till en stor del av världens befolkning med ett knapptryck. Människor kan i hemliga grupper inne på facebook mobilisera sig och organisera sig. Detta gav klara positiva fördelar för folket i den arabiska våren. Många skulle nog våga sticka ut hakan och säga att detta hade inte varit möjligt utan sociala medier. Men självklart har allt gott två sidor av sig. Det är inte bara folket om använder sociala medier. Bahrains kungadöme t.ex. lade ut bilder från demonstrationer på den civila befolkningen varpå man ville ha dem identifierade, man ville veta namn och arbetsplats, vecka efter vecka kunde man sedan se hur bild efter bild vart avbockad.

De flesta har nog nu sett delningen på framförallt facebook men även på bloggar av Invisible childrens kampanjfilm för 2012. Filmen skapar många tankar, självklart är en av dessa tankar vad det är för organisation som står bakom filmen. Och det krävs inte mycket för att hitta kritik mot organisationen och kampanjen i sig. Här är två exempel, här och här,  men sök gärna vidare själv. Man får mer än gärna kalla mig naiv, men. Jag tror inte och kommer aldrig heller tro att våld löser våld!

Jag tror inte att lösningen är amerikanska soldater! IC (invisible children) påstår att det de vill är att tillfångata Joseph Kony och ställa han för rätta. Ett ärofyllt uppdrag minst sagt och jag håller helt och hållet med om att det vore underbart. Fråga när bara hur har de tänkt hitta honom och tillfångata han? Tror de på riktigt att de kan komma med sin lilla amerikanska soldatstyrka och dra fram gevären och bara kräva "Lägg ner era vapen, vi ska tillfångata Joseph Kony" och Konys egna soldatstyrka lägger ner vapnen för att låta det ske? Självklart inte, jag tror faktiskt inte att de är så dum. Men vad kommer då krävas? Liv, såklart. Antagligen massvis med liv. Och som filmen faktiskt visar så består Konys soldatstyrka av barn, det vill säga de liv som IC indirekt kommer bräga om livet är barn, fast samtidigt var det väl de som skulle räddas?

Våld löser inte våld. Det är inte okej att offra flertalet barn för att kanske möjligtvis rädda flertalet barn i framtiden.

Jag vill påpeka att när jag skriver är jag inte helt och hållet objektiv. Jag har svårt för Good Guy VR. Bad Guy. Denna tro på att man kan gå in i främmande mark och med alla medel ta bort the bad guy och sen på det ett happy ending. Man verkar tro att bara man tar Joseph Kony så blir allt bra. Jag förstår att många här kan tycka att "det är väl iaf bättre än ingenting". Men är det verkligen det? Jag kan inte påminna mig om någon gång i historien det har varit bra att en främmande makt går in och dödar civilbefolkning för att tillfånga ta EN man. Jag kallar här barnsoldat civilbefolkning, ja. Frågan jag ställer mig är: måste Joseph Kony bort? Kan det inte vara bättre att få alla de under han att bryta, vilket kommer leda till hans undergång och därefter ställer man honom inför rätta?

Jag kan fortsätta hur länge om helst.Världen är inte svart och vit, positiva budskap kan lika gärna vara negativa. Vill någon förmedla ett budskap bör man fråga sig "Vem? Varför? Hur?". Det är enkelt att titta på filmen och fasas över innehållet och trycka på dela, så har man varit med och bidragit. Jag förvånas dock över hur lätt människor tar till sig budskap och förmedlar de vidare utan att vara källkritisk. Hur naiva och sårbara alla människor är.

Jag har också spridit vidare filmen. Inte för att jag stödjer organisationen men det var ett enkelt sätt att få upp människors ögon om Joseph Kony. Tydligen fanns det människor som aldrig hade hört talas om honom!? Jag hoppas nästa kampanj man kan dela med sig av på facebook för att få upp människors ögon är Laurent Nkunda.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar