torsdag 19 april 2012

Barn och världen.

Idag när jag pysslade runt i köket satt Tilde och Viggo och tittade på barnkanalen. Plötsligt kommer Tilde in i köket och säger "Mamma vet du. Det är en man som har skjutit ihjäl 75 personer i Oslo!" Ja det stämmer sa jag och hörde samtidigt inifrån tv-rummet att det var lilla aktuellt.

Vi började då självklart diskutera Anders Breivik och vad han har gjort. Det här med omvärlden och den ondska som finns i världen är vi många som har olika åsikter om hur pass mycket man kan berätta för barn. Många vill skydda sina barn från "ondskan och eländet" som finns i världen, de menar att det kommer finnas tid nog för barnen att lära sig om det när barnen blir äldre. Jag förstår det och respekterar det fullt ut, jag ser dock inte lika på saken. Jag har alltid diskuterat med Tilde om saker som händer i världen, såväl goda som onda, och pratat om olika familjer och hur vi lever under olika förutsättningar. Diskussionerna har alltid varit på hennes nivå såklart, att berätta och förklara hemska detaljer ser jag ingen mening i men jag vill att mina barn ska få en någorlunda nyanserad bild av verkligheten för hela världen redan från början. Jag vill att de ska växa upp med vetskapen om vad som sker i världen, jag vill aldrig "skydda" de från vetskap om eländet.

Jag hade dock svårt att förklara varför Breivik gjorde som han gjorde, jag gav helt enkelt inget svar på frågan. Dock gav hon ett förslag att "det kanske var för att tyckte att det fanns för mycket människor där". Det trodde inte jag. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar